PTSD forum NY. - Skriv din historie.

En slags forsinket reaktion på meget voldsomme hændelser præget af bl.a. mareridt, "flashbacks", angst og undgåelsesadfærd.
Victor2

PTSD forum NY. - Skriv din historie.

Indlæg af Victor2 » 18 sep 2009 13:28

Åbenhed er noget opreklameret lort.
Senest rettet af Victor2 22 nov 2009 09:57, rettet i alt 1 gang.

tk72

Indlæg af tk72 » 18 sep 2009 20:35

Jeg vil afkorte min historie en del omkring mine årsager til ptsd..Vælger at tage det mest vigtige. Men fravælger også nogle fordi de er for personlige til jeg vil skrive dem på dette forum..
Jeg har mange chok og tramumer i min bagage :oops: :cry:

Går pt til psykolog og hun siger jeg har senfølger af chok og traumer. Deriblandt er ptsd en af dem. :oops: :cry:
Jeg vil i punktform, forsøge at beskrive nogle af de chok og traumer jeg har oplevet:
En alkoholiseret far der havde tendens til at være voldelig og agressiv primært over for min mor. I de situationer var jeg nød til at passe på mig selv, for min mor magtede det ikke.
Når det blev for voldsomt, søgte jeg flugt på mit værelse og holdt mig for ørene.. Nogle gange måtte jeg trøste min yngre søster.
Jeg er i mine teenage og ungdomsårs blevet mobbet meget..Blevet ydmyget og latterliggjort.
På et tidspunkt da jeg var omkring 20 år, isolerede jeg mig tit en hel weekend på mit kollegie værelse..
Undgik at gå ud på gangen og fællesarealer,for vidste det var forbundet med tilråb, hvisken i krogene osv, på grund af mit udseeende, min væremåde og fordi jeg blev betragtet som dum, naiv og billig. :oops: :cry:
Har været udsat for incest da jeg var 17 år..Tog mig tyve år at åbne op for det, og få psykologhjælp.
Jeg har været udsat for frihedsberøvelse af min egen far, i en time i deres hjem under en familiekonflikt. :shock: :cry: :oops:
Alt dette gør at jeg er sensitiv over for stemninger, bestemte lugte..Jeg kan hurtigt føle mig udenfor, anderledes..Føle mig utilstrækkelig, især på jobbet.
Jeg reagerer meget kropsligt når jeg blir stresset. Hele mit system er i alarmberedskab.. Kan ikke sove. Mister koncentration og hukommelse..
Jeg har formået at bryde den sociale arv..
Dette har så også betydet at jeg ingen kontakt har til mine forældre idag..Kun kontakt til 2 ud af 3 søskende..
Er nået så langt i dag( næsten taget ti år), at jeg kan sige med styrke i stemmen: at nogle gange er man som voksen nød til at træffe et valg på sine børns vegne..Det har jeg jo gjort med mine, fordi de ikke ser det ene par af deres bedsteforældre.
Jeg er på mange måder blevet skadet af min opvækst som barn..
Skulle jeg have bevaret forholdet til mine forældre, havde jeg udsat mine børn for ting som jeg ikke kunne forsvare eller forhindre..
Derfor er de bedre tjent uden dem..Lyder måske hårdt og ondt i nogles ører..Jeg mener dog at selvom det er ens familie, er det ikke nødvendigvis det bedste for dig og dine børn.
Som barn blev jeg tit betragtet som det sorte får..Jeg var anderledes end mine søskende..Først i mit voksenliv har det givet mig godt at være mønsterbryder..
Jeg har egentlig ikke brug for gode råd..Får rigtig meget ud af at gå til psykolog. Det har været en sej og lang kamp, at være noget dertil hvor jeg er i dag..

Victor2

Indlæg af Victor2 » 20 sep 2009 14:08

Senest rettet af Victor2 22 nov 2009 09:58, rettet i alt 1 gang.

tk72

Indlæg af tk72 » 21 sep 2009 08:32

Hej Viktor.
En varm tak for din respons..Jeg håber også du med din historie kommer på rette vej igen. Som du selv skriver er det op til dig at rykke røven..Din selvindsigt er allerede et skridt på vej. :)
En masse held til dig :) :wink:

Victor2

Indlæg af Victor2 » 24 sep 2009 18:29

Senest rettet af Victor2 22 nov 2009 09:58, rettet i alt 1 gang.

tk72

Indlæg af tk72 » 25 sep 2009 09:34

kære Viktor.
Når jeg oplever hele mit system er i alarmberedskab, har jeg som regel været stresset i længere tid, og ikke fået gearet ned i tide.
Jeg har uro og sitren i hele kroppen. Jeg er på vagt, og har antennerne ude. Følelsen af der lurer farer alle vegne, og den mindste lyd får mig til at spjætte.
Tanker om noget farligt der sker, kommer nærmest som flashbacks i mit hoved. Jeg ser for mig, at nu sker der mine børn noget, nu blir jeg forfulgt, nu sker der bare noget frygteligt..
Alt dette giver mig hjertebanken, angst, ondt i maven og der er ligesom kun kamp eller flugt vejen..Tænker om det er det du beskriver som paralysering og eksplosion?
Hvis så søvløsheden og natteuroen kommer, så er jeg langt ude fordi det om dagen skaber så mange problemer at jeg ikke får sovet..Nu har jeg så ikke været i arbejde et stykke tid, så jeg er heldigvis sluppet for det værste..
Jeg vil egentlig også beskrive det som, at jeg kører i selvsving når alarmberdskabet er i gang, for jeg føler nærmest jeg fiser rundt som en skoldet skid der ikke kan finde ro..
Alt det får jeg arbejdet med hos psykolog..Mit nervesystem som skal noget mere i balance..
Jeg vil sige at for at komme ned igen, kræver det faktisk at jeg har mærket signalerne inden, og lyttet til min krop..
Ellers er motion en god ting..Ud at gå for at få mentalstressen ned i benene.. I det hele taget gøre noget godt der gør en glad.En film, en bog eller naturen.
Tænker selvfølgelig også på det du skriver med ens manglende overskud gør at man isolerer sig, og nej så kommer man ikke ud at gå.

Men bevidstheden om hvad der sker i kroppen. Hvorfor det sker. acceptere det kommer.
Fokusering på åndedrættet..Evt åndedrætsøvelser..

Måske at være på forkant inden kroppen overtager styringen..Synes det kræver så meget bevidsthed og kunne føle man har fødderne plantet solidt på jorden.
jeg ved ikke om du kan bruge det til noget Viktor.
Nu har jeg jeg jo pludselig skrevet en masse.. :) :o
Tror også det betyder meget hvad der udløser ens ptsd og hvad man har oplevet.

Victor2

Indlæg af Victor2 » 25 sep 2009 10:17

Senest rettet af Victor2 22 nov 2009 09:59, rettet i alt 1 gang.

tk72

Indlæg af tk72 » 25 sep 2009 10:35

kære Viktor..
Hm ved nu ikke lige om jeg vil sige din frygt helt er en illusion..Den kommer jo har noget.Den har en rod..Angsten blir trigget af noget gammelt..
synes derfor man skal tage det alvorligt..Du har jo ligesom nogle ting i bagagen der gør du reagerer sådan..
Det kan man jo så få bearbejdet, arbejde med og lære at leve med.Lyder meget terapeutisk ik :) :lol:

Jeg mener det nu helt seriøst.
Ligenøjagtig ptsd synes jeg ikke man kan kalde en illusion, for den kommer af noget der har fået en til at føle sig truet, i fare osv.

Victor2

Indlæg af Victor2 » 25 sep 2009 10:46

Senest rettet af Victor2 22 nov 2009 10:00, rettet i alt 1 gang.

tk72

Indlæg af tk72 » 25 sep 2009 10:52

Kære viktor.
Ja forstår jeg godt..Ved bare hvor ondt det gør, så kommer nogle gange til at komme lidt for meget med gode råd.
Håber ikke jeg har stødt dig.

kram

Victor2

Indlæg af Victor2 » 25 sep 2009 11:03

Senest rettet af Victor2 22 nov 2009 10:01, rettet i alt 1 gang.

Victor2

Indlæg af Victor2 » 25 sep 2009 11:14

Senest rettet af Victor2 22 nov 2009 10:02, rettet i alt 1 gang.

tk72

Indlæg af tk72 » 25 sep 2009 11:24

Hej Viktor.
Ja jeg håber da også at der vil komme nogle flere indlæg fra folk med ptsd. Der må da være en masse derude.

Jeg forsøger selv at begrænse mine skriverier, men også fordi det kan stresse mig vildt når jeg blir spugt om noget, og skal huske at skrive tilbage osv osv.
Jeg er nu heller ikke god til alt for mange gode råd.Det kan også stresse mig.
Jeg synes altid det er rart med en feedback på det jeg har skrevet..Også fordi mange af tingene har jeg gået med selv og aldrig fortalt nogen.
God dag til dig :)

Victor2

Indlæg af Victor2 » 25 sep 2009 11:39

Senest rettet af Victor2 22 nov 2009 10:02, rettet i alt 1 gang.

tk72

Indlæg af tk72 » 25 sep 2009 12:37

Hej viktor.
Ja det giver ar i sjælen . :cry: :oops:

Besvar