Vejrtrækningsbesvær?? er her nogen stadig??

Generaliseret angst er en konstant indre uro og bekymringer i det daglige.

Vejrtrækningsbesvær?? er her nogen stadig??

Indlægaf Melody » 08 nov 2015 10:11

Kan se her er meget tomt her på debatten. håber alligevel på et lille svar.

kvinde på 29 år. Jeg har døjet med angst (eller det kalder de det) i 5 måneder nu. er tjekket fysisk og alt det der. får medicin og går til psyk. er sygemeldt. intet hjælper endnu. det startede som et panikanfald, fordi jeg troede jeg blev kvalt. samme følelse som nu, nu har jeg bare vænnet mig til ikke at panikke.

næsten dagligt døjer jeg med jeg ikke føler jeg får nok luft? fysisk at jeg bliver halvvejs kvalt? jeg har ikke voldsom hjertebanken. bare den dumme vejrtrækning og så den følelse indeni af... ja det væreste. uforklarlig. magtesløshed. være fanget i egen krop.. er så ked af det. indre sorg. som at have mistet mit barn følelse uden at have mistet det. ingen forstår mig tror jeg ikke. de forstår ikke hvor fysisk jeg føler det. de spørger om mine følelser føles syge. nej min krop føles syg): nogle gange er det dog helt væk. men det svinger imellem på en skala 1-10 sådan imellem 1-3, 5-6 og det det er slemt 9-10 (total panik)

jeg kommer næsten ikke ud. jeg kan godt have nogle gode dage hvor jeg føler mig glad og alm.. og så bagefter nogle dårlige dage hvor jeg kæmpper mig igennem.. gode minutter på dagen.. dårlige minutter... det er så skørt. jeg forstår det ikke. er det normalt med angst at have denne vejrtrækning/følelse så meget? eller skal jeg presse for at få undersøgt evt anden lidelse, nok psykisk også ja da de jo har undersøgt alt fysisk umiddelbart. flere gange..

håber nogle er her...
Melody

Re: Vejrtrækningsbesvær?? er her nogen stadig??

Indlægaf Ajuhl » 28 dec 2015 15:39

Hej melody.
Den følelse har jeg tit når jeg selv køre bil. Så det er ikke unormalt. Det der hjælper mig, er og få frisk luft, og nogle dybe vejrtrækninger. Så er det lige som om jeg er ladet op igen, og kan fortsætte men tur.
Ajuhl

Geografisk sted: Glamsbjerg

Indlægaf Sarangst » 19 nov 2017 12:54

Hey,
Ved ikke om du stadig tjekker herinde.
Men jeg går og døjer med det samme, og kommer heller ikke rigtig udenfor mere, fordi jeg er bange for at jeg stopper med at trække vejret grundet den konstante knugen/kvælende fornemmelse i brystet.
Hvad gør du for at slappe af?
Jeg kæmper stadig med at holde mig selv i ro når det bliver slemt, men det er svært at arbejde med synes jeg....
Håber du har det bedre, kan se dit opslag er fra noget tid siden!
Mvh
Sarah
Sarangst

Indlægaf musen1234 » 20 nov 2017 08:34

Kære Sarah

Jeg kender alt for godt fornemmelsen af, at man ikke få luft nok/at det strammer i brystet. Jeg forsøger mig også med dybe vejrtrækninger og jo mere jeg kan aflede mine tanker jo bedre. Altså jo mindre jeg kan fokusere på den knugende fornemmelse jo bedre. Men det er så svært, når man er så bange. Jeg tænker dog det er vigtigt at komme ud og aflede sig selv og få frisk luft.
Håber du får en god dag.
KH/ Malene
musen1234

Indlægaf Aslan » 21 nov 2017 20:02

Vejrtrækningsbesværet er jo en del af angsten, som igen er udløst af "katastrofetanker", angsten for angsten/vejrtrækningsbesvær eller en eller flere ubearbejdede traumatiske hændelser (som man har "pakket i rygsækken").

Jeg kender det alt for godt. Det eneste som virker er at få ændret den uhensigtsmæssige tankegang ved at flytte fokus væk fra vejrtrækningen, forsøge at koncentrere sig om noget helt andet. Læs i en bog, sms med nogen, kig ud af vinduet og se på mennesker etc, alt imens man forsøger at trække vejret stille og roligt. Men at få ændret ens negative tankemønster og/eller få ændret fokus kræver benhårdt og vedholdende arbejde. Men det er en teknik, som kan læres.

/ Martin
Aslan

Geografisk sted: Storkøbenhavn

Tilbage til Generaliseret angst