Min storesøster har depression/angst. hvad kan jeg gøre?

Er du pårørende til en person med angst, og savner du andre pårørende at dele dine tanker og erfaringer med, kan du skrive her.

Besvar
Leni
Geografisk sted: Sønderjylland

Min storesøster har depression/angst. hvad kan jeg gøre?

Indlæg af Leni » 03 feb 2010 13:16

Hey hey
Min familie og jeg er flyttet til danmark i år 1999. jeg var 7 dengang og min søster 10. lige da vi flyttede døde min bedstefar. Jeg havde meget nemt ved at lære sproget, hvorimod min søster havde monster svært ved det. Hun afviste simpelthen det danske. i skolen startede det så med at min søster havde kvalme hver morgen når hun skulle i skole. senere gik hun så på et gymnasiet hvor det egentlig gik bedre med hende. (troede jeg) Men da hun så skulle til at starte en uddannelse i Ã…lborg, gik det ned af igen. Hun lagde hurtig mærke til at det ikke er noget for hende. hun fik kvalme igen hver morgen. hun flyttede hjemme igen, også startede det hele endnu værre. Hun følte at det var en nederlag at hun ikke kunne blive der og at vi som familie nu er skuffet og bla bla alt sådan noget der er total urealistisk. Hun e efterhånden meget depressiv, sur og barnlig på nogle områder. græder hurtigt og giver mine forældre og mig skylden i at hun har det sådan. Vi har så fundet et sted i vores hjemby i tyskland hvor hun kan lave en terapi og uddannelse samtidigt. men der skal hun bo sammen men nogen i et slags kollegiet og det er hun meget MEGET imod. synes at hun så ikke har privatsfære mere og at de er dum de folk og sådan noget lort gider hun ikke osv. Vi prøver så at motivere hende til at tage derhen, men hun ser bare sort hele tiden.. Det værste synes jeg er at hun allerede har sagt at hendes liv ikke er noget værd mere og at det vil være bedre hvis hun var død. :cry:
Jeg ved virkelig ikke videre, hun har været til psykolog, der siger de bare hun skal gå i blandt mennesker og være mere åben, men ikke rigtig hvordan. Hun har fået piller, som heller ikke hjalp ordentligt. Vi har det virkelig yderst skidt derhjemme, min mor er helt nede pga. hun tror det er hendes fejl osv. Ved ikke videre. vil så gerne hjælpe min søster!!!

Leni

insolentmint
Geografisk sted: Randers

Indlæg af insolentmint » 05 feb 2010 00:55

Tal med hende bed hende om at fortælle hvordan hun har det.

Og kontakt hende tit. og tal ikke nødvendigvis om problemer hele tiden talt om sjove ting grin af barndoms oplevelser og ta ud og spis sammen eller hos hinanden. alt tæller!!!

Jeg gik længe før jeg tog mig sammen og fortalte at jeg havde depression og angst til min familie. Min lillesøster fik det at vide (hun bor i tyskland) hun ringer, sms'er og mailer mig rigtig tit. Og det er så skønt, jeg havde faktisk ikke forventet noget (fra nogen overhovedet faktisk - men det er min angst og depression det får mig til at tænke det)

men støt din søster på alle mulige måder, og spørg hende indtil det hele og tilbyd hende en skulder at græde på. Og sig til hende at hvis hun har det rigtig skidt så kan hun bare ringe osv osv.

nu har jeg ikke selv selvmords tanker, faktisk har jeg det omvendt jeg er bange for at komme til skade / blive syg. Men bare det at nogen sir - DU RINGER BARE DAG ELLER NAT!!!
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?"

Besvar