Ung mand med angst - Hej, ny herinde.

Skriv en præsentation af dig selv. Måske har du en baggrund som andre kan identificere sig med?

Ung mand med angst - Hej, ny herinde.

Indlægaf Beingofglass » 09 jun 2013 22:19

Uha.. Svært at formulere sig på Dansk, når man har udviklet Engelsk som sit "modersmål", men jeg forsøger.. :|

Jeg er en ung mand på snart 23 år, bosat i Nordvestjylland. Har ikke haft det helt let. Det startede med at jeg isolerede mig selv fra omverdenen, og levede i min egen lille verden i stedet for. Det ledte til at jeg nogle år senere brød ned med en svær depression der varede fra jeg var 17 til jeg blev 20, hvor alt i gik i sort.
Det i sig selv har været et hårdt; ingen studenterhue, ingen fuldendt uddannelse, og et socialt netværk der gik totalt i opløsning. Alt mistede jeg, undtaget min kære familie.

Det er heldigvis næsten 3 år siden nu, og jeg er ikke længere på medicin. Mit liv er igen på rette spor, og min indstilling til livet er positiv, selvom jeg har svært ved at få stumperne samlet igen, især på det sociale plan. Det har givet mig et væld af erfaringer at gennemgå denne episode, som jeg bestemt er taknemmelige for, men roden til hele problemet har jeg først kunne tage fat på nu.

Jeg har ikke altid vidst at jeg var anderledes, det gik først rigtigt op for mig for ca. et år siden, at årsagen til alle mine problemer lagde i, at jeg led af generaliseret angst og var høj sensitiv, og at det meget muligt har været arveligt fra min mor, der lider af samme.

Min tolerance for stress har altid været lav, og min energi, hormoner og sindstilstand, svingende op og ned med jævne mellemrum som følgende heraf. I dag forstår jeg hvorfor, og jeg forstår meget bedre at tackle min angst og acceptere den som en del af mig. Den diktere ikke længere mit liv, men den er stadig en bremseskive i mit liv, da jeg ikke kan jonglere ret mange ting af gangen. Jeg ville fx mægtig gerne have et job ved siden af mit studie, men det er en svær risiko for mig at tage som tingene er i øjeblikket. Selv blot tanken om at tage kørekort ved siden af skolen, er nok til at sende mig i panik. Jeg får det virklig skidt i perioder, fordi det selvfølgelig påvirker mit selvværd og mit gåpåmod.

Jeg ved ikke helt hvad mere jeg skal skrive, for der er så meget mere.. Jeg håber på at kunne komme i kontakt med nogle ligesindede, og få nogle gode råd med på vejen, eller sågar møde nogen i nærområdet for at dele erfaringer. Hej derude og tak fordi du læste dette :D
Brugeravatar
Beingofglass

Geografisk sted: Thisted, Nordvest Jylland

Re: Ung mand med angst - Hej, ny herinde.

Indlægaf JA964 » 13 jun 2013 19:07

Hej Beingofglass og angstforeningen

Jeg har siden midten af folkeskolen haft problemer med depression og social angst. Jeg begyndte at bruge meget tid foran computeren i løbet af de sidste klassetrin. Jeg tror den største grund, har været at jeg havde et problematisk og voldsomt forhold til min far. Han var meget psykisk ustabil i den periode (han blev senere indlagt på psykiatrisk afdeling og fik elektrochok behandling), og det gik ligesom ud over mig, fordi jeg blev ældre og ville have min selvstændighed (læs: teenageoprør).

Jeg blev sygemeldt med depression og meldt ud af folkeskolen i starten af 9. klasse. I den periode lavede jeg stor set ikke andet end at spille computer. Jeg kom også i behandling for første gang hos en psykolog, som mine forældre betalte for. Det blev ikke til mere end 2-3 samtaler, for jeg kunne rigtigt ikke snakke med ham om mine problemer. Efter det kom jeg til en psykiater og prøvede noget anti depressiv medicin i en kort periode, men det hjalp stort set ikke, og gjorde mig utrolig træt. Jeg havde stadig utroligt svært ved at snakke med denne psykiater også.
Efter det fandt vi ud af jeg skulle på efterskole. Jeg kom ind i slutningen af året på en efterskole, og jeg nåede at være med på en skitur, før jeg stoppede igen efter en 3 uger eller sådan noget. Jeg havde svær social angst i den her periode, så nogle af jer kan muligvis forstille sig, hvor svært for mig det var at starte og gå på den her efterskole.

Så kom den anden efterskole, hvor jeg var med lige fra starten. Her gik jeg i ½ år inden jeg stoppede lige efter nytår. Det var også næsten hele tiden en kamp for mig at være der, og jeg tog hjem hver weekend.
Jeg havde selvfølgelig også gode oplevelser imens jeg gik på disse skoler. Der var da nogle personer jeg kunne snakke med, og måske en en ven eller to, men jeg holdte mig meget for mig selv.

Senere på det år kom jeg ind i en 10. klasse, og det lykkedes mig at bestå eksamenen.
Nu startede jeg så på gymnasiet, og der stoppede jeg også efter ½ år.

I løbet af den her periode snakkede jeg med en ny psykolog, som jeg faktisk havde det rigtigt godt sammen med. Vi lavede nogle skemaer osv., og jeg skulle "træne" mig i at være social ved at gøre forskellige ting. Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg mener om de her skemaer, men det vigtigste var at jeg virkeligt kunne lide den her person, og han også syntes oprigtigt om mig, han var en ven for mig. Det sluttede da jeg blev 18, for han var ungdomspsykolog og kun for unge under 18.

Efter det mere computer, og så da jeg blev 20 et studenterkursus (en slags HF), hvor jeg stoppede efter nogle måneder.
Fra jeg var 20 til nu(jeg er 23) har jeg bl.a. snakket med en ny psykiater, og været i en gruppe for unge sindslidende i en periode, og kommet i en slags idrætsforening for folk med psykiske vanskeligheder.

Lige i øjeblikket kommer jeg stadig til det her idræt, og jeg har søgt om at starte på et studenterkursus igen. Jeg har også sendt en mail om at starte i en gruppe der beskæftiger sig med social angst/social fobi.

Sådan et besværligt liv :)
JA964

Geografisk sted: Århus

Re: Ung mand med angst - Hej, ny herinde.

Indlægaf Pia » 17 jun 2013 03:09

Hej Biengofglass

Problemet når man er høj sensitiv er at man hurtig kommer til at føle sig ”svag” i forhold til andre, fordi man bare ikke magter så meget – og selvfølgelig ødelægger det ens selvværd. Men hvem har bestemt at man er et bedre menneske, fordi man kan holde 14 bolde i luften på en gang. Jeg kender dig jo ikke, men du lyder som en med en masse gode kvaliteter (nok flere end de fleste), så hold fast i dem, brug dine styrker, og indret dit liv så du kan følge med…

Bare et lille mærkeligt råd, fra en som nok burde ligge sig til at sove inden det går over i volapyk… :-D
Pia

Geografisk sted: Midtjylland

Tilbage til Præsentation