Et forsigtigt hej :)

Skriv en præsentation af dig selv. Måske har du en baggrund som andre kan identificere sig med?

Et forsigtigt hej :)

Indlægaf simona » 21 jan 2012 23:55

Ja, efter at have luret rundt herinde i månedsvis, har jeg endelig taget mig sammen til at dukke frem af mit skjul og fortælle hvem jeg er. Jeg er sytten år gammel, har lige så længe jeg kan huske lidt af angst. Jeg er et omsorgssvigtet barn, som blev tvangsfjernet da jeg var 3½ år, de voldsomme omsorgssvigt i mine tidligste leveår, har sat sine dybe spor i mig, som jeg synes efterhånden bliver tydeligere og tydeligere. Jeg har altid været skrøbeligt menneske, min verden bryder nemt sammen og tit har jeg ikke særlig meget overskud. Jeg har svært ved at stole på folk og holder allerhelst afstand. Jeg har altid haft "sorte tanker" og nemt til angst. Men for 1½ år siden begyndte at jeg få nogle voldsomme angstanfald med hjertebanken, svedige håndflader, ondt i hovedet og svært ved at trække vejret... og hele tiden med en klar følelse af at jeg skulle dø. I starten kunne der gå måneder imellem, men lige pludselig begyndte det at blive 8-9 gange på en måneden. Jeg gik aldrig til lægen med det, følte mig forkert og dybt fjollet, for disse anfald kom bare helt ud af det. Men nu for 4 måneder siden begyndte det langsomt at gå ned ad bakken, angsten bliver mere og mere styrende, min hverdag er totalt umuligt. Jeg kan f.eks. næsten ikke klare at handle ind mere, det at skulle bevæge sig rundt mellem så mange mennesker og stå i kø. Jeg føler at folk kigger ondt på mig, og jeg får det tit så dårligt, at jeg er nødt til at forlade butikken. Jeg bliver svimmel når jeg kører med offentligt transport, står af før mit stoppested. Allerhelst vil jeg bare indgå kontakten med andre mennesker. Jeg føler mig helt forkert, og får konstant hjertebanken og ondt i hovedet, når jeg er ude blandt andre mennesker. Min nattesøvn bliver også dårligere og dårligere, jeg kan ikke falde i søvn. Jeg får vejrtrækningsbesvær, jeg spænder i hele kroppen og tankerne kværner rundt. Jeg vågner konstant, min søvn er dårlig og overfladisk, jeg føler mig konstant på vagt.
Jeg ved efterhånden ikke hvordan jeg skal klare det her selv, men hvad siger man til sin læge?
simona

Re: Et forsigtigt hej :)

Indlægaf Tullemusen » 22 jan 2012 02:55

Hej og velkommen til (Selvom du har været her i månedsvis), men flot at du endelig har valgt at komme frem og fortælle din historie.

For mig lyder det lidt som en slags socialfobi du har?
Synes du skal tage til lægen med det. Fortælle præcis hvordan du har det, så du kan få stillet den rigtige diagnose. Lægen kan hjælpe dig med henvisning til psykolog eller evt. medicinsk behandling. Vil dog klart anbefale psykolog, som du kan få tilskud til ved henvisning fra lægen.

Kan godt forstå at du måske ikke bryder dig om at gå til lægen. Har selv været ved lægen et utal af gange pga. mine fysiske symptomer. Jeg kan dog stadigt føle at de ser skævt på mig og tænker at jeg er hypokonder eller måske tænker "nå der har vi hende igen". Lægerne er dog til for at hjælpe en og ikke dømme en, hvilket man skal huske på.

Håber du kan bruge mit svar.

/Tulle
Tullemusen

Tilbage til Præsentation