Lider du af socialfobi og vil du dele dine erfaringer?

Dette er mødestedet, hvor journalister og studerende kan efterlyse angste til interviews/programmer/rapporter osv. Ved at hjælpe journalisterne og de studerende er du med til at udbrede viden og aftabuisere angstlidelser.

Lider du af socialfobi og vil du dele dine erfaringer?

Indlægaf Sine Riis Lund » 04 sep 2008 12:40

Hej,

Jeg er journaliststudernde på Danmarks Journalisthøjskole og er lige kommet tilbage til skolen efter halvandet års praktik for at færdiggøre min journalistuddannelse.

Jeg skal i gang med et større fortællende projekt, hvor man laver en længere fortælling om en person og et emne. Jeg vil gerne skrive om socialfobi. Derfor søger jeg personer, der har eller har haft socialfobi inde på livet og kan have lyst til at investere tid i at fortælle sin historie.

For at forklare lidt om opgaven kan jeg fortælle, at tilgangen til denne historie er meget anderledes end en nyhedshistorie. Det er en mere personlig historie, men også en langt mere detaljeret historie. Typisk vil det foregå ved, at jeg først laver et langt interview, hvor jeg hører om hele baggrunden, dine erfaringer med sygdommen osv. Faktisk fra a til å, så jeg kan danne mig et overblik over din historie og hvilke scener vi kan bruge i fortællingen. Vi tænker meget i scener inden for denne genre. For eksempel kan det være de første symptomer på fobi, det kan være første gang det slår ud i lys lue, usikkerheden over hvad der er galt, tidspunktet da symptomerne får et navn osv. De udvalgte scener vil jeg spørge ind til og beskrive dem så præcist og levende som muligt i min fortælling. Måske vi også vil gå forbi stedet, så jeg kan beskrive det og du kan fortælle.

Ud over dette vil jeg også meget gerne snakke med andre personer omkring dig, der kan være med til at give deres oplevelse af situationen, belyse fakta i hændelsesforløb og måske fortælle om, hvordan de tackler det, når din angst viser sig. Men det vil alt sammen afhænge af din historie og hvem der er inde på livet af dig, som du tror det kan være relevant at snakke kort med.

Mellem de fortællende afsnit vil jeg putte en masse fakta. Hvad er socialfobi? Hvor mange danskere lider af det? Hvordan behandler man det? Hvad er kognitiv behandling osv? Derfor vil jeg også snakke med et par fagpersoner, som kan gøre mig klogere på socialfobi.

Jeg håber ikke jeg med denne detaljerede beskrivelse har skræmt nogen væk, men i stedet har givet en forståelse af, hvad projektet går ud på. Det vigtigste er det første interview. Resten tager vi et skridt ad gangen.

Du må også gerne have haft problemer med socialfobi, men nu er ovre langt den værste tid, fordi du for eksempel har været igennem kognitiv behandling eller andet. Det vigtigste er blot at du kan fortælle om tiden tilbage, da du måske anede, at noget var galt, hvordan dine symptomer viste sig mv.

Jeg skal gerne lave det første interview i weekenden (6.-7. september)eller en af de første dage i næste uge. Alle der har den mindste nysgerrighed i at fortælle sin historie må meget gerne kontakte mig og høre nærmere - uden at det selvfølgelig forpligter.

Med venlig hilsen

Sine Riis Lund

Mobil: 26 79 82 33
Mail: sineriislund@hotmail.com
Sine Riis Lund

Tilbage til Oplysning