Skal jeg tage lykkepiller ?

Tvangstanker og/eller tvangshandlinger

Skal jeg tage lykkepiller ?

Indlægaf Nofear » 03 apr 2006 21:29

Hej jeg er en ung mand på 36 år som har gået hos distrikspsykiatri igennem mange år uden egentlig at have fået det bedre.

Der er nu kommet en ny læge til og han mener at jeg lider af OCD og foreslår lykkepiller samt psykoterapi.

Jeg har det egentlig okay og er i arbejde selv om jeg er på førtidspension.
Kun I visse situationer kan jeg blive meget nervøs/angst hvilket er ret generende og belastende.

Jeg er dog ikke glad for tanken om medicin, men det måske det som skal til for at jeg kan få bugt med det og få det endnu bedre.

Nogle som har prøvet lykkepiller og kan give mig gode råd om jeg skal vælge det eller lade være.

Nogle som har prøvet andre metoder for at få bugt med det f.eks med hypnose eller andet så vil jeg gerne høre om det.

PS. Er 40 ml. ikke en høj dosis ? (Det foreslår lægen)
Nofear

Geografisk sted: Vestjylland

Indlægaf Nofear » 03 apr 2006 23:00

Jeg har spurgt DR's gamle Radio læge Carsten Vagn Hansen og han svarer at han er meget imod lykkepiller da de kan give mange bivirkninger, blandt andet ændret karakter, personlighed og tilvænning.

Han mener ændret kostændring og de rigtige kosttilskud kan hjælpe + han anbefaler mig tankefeltterapi. www.tankefeltterapi.info

Jeg er virkelig i vildrede da jeg ikke selv føler jeg lider meget af OCD samt jeg generalt har det godt kun i visse situationer opstår min uro og angst.

Dette skriver han.
"Jeg må tilstå, at jeg ikke er meget for de serotoninøgende og noradrenalinøgende lægemidler, der med et dårligt ord kaldes "lykkepiller". Jeg kender flere tilfælde, hvor de har hjulpet, men jeg synes, at der kan være mange skræmmende bivirkninger ved dem, først og fremmest ændringer af personligheden og tankemønstret."

http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/Bivirkninger_af_Remeron.asp

Jeg troede ikke lykkepiller havde den effekt at det kunne ændre ens personlighed :?
Senest rettet af Nofear 14 apr 2006 14:39, rettet i alt 1 gang.
Nofear

Geografisk sted: Vestjylland

Re: Skal jeg tage lykkepiller ?

Indlægaf søster » 07 apr 2006 19:54

Nofear skrev:Hej jeg er en ung mand på 36 år som har gået hos distrikspsykiatri igennem mange år uden egentlig at have fået det bedre.

Der er nu kommet en ny læge til og han mener at jeg lider af OCD og foreslår lykkepiller samt psykoterapi.

Jeg har det egentlig okay og er i arbejde selv om jeg er på førtidspension.
Kun I visse situationer kan jeg blive meget nervøs/angst hvilket er ret generende og belastende.

Jeg er dog ikke glad for tanken om medicin, men det måske det som skal til for at jeg kan få bugt med det og få det endnu bedre.

Nogle som har prøvet lykkepiller og kan give mig gode råd om jeg skal vælge det eller lade være.

Nogle som har prøvet andre metoder for at få bugt med det f.eks med hypnose eller andet så vil jeg gerne høre om det.

PS. Er 40 ml. ikke en høj dosis ? (Det foreslår lægen)

Hej nofear.
Jeg er en pige på 37 år, der lider af OCD og sygdomsangst.
Jeg har fået lykkepiller (40 mg) i et år nu. Jeg har det så godt nu, at jeg ønsker at stoppe med pillerne - så de har virkelig hjulpet mig.

Det skal lige siges at jeg havde det ganske forfærdelig den 1. uge til 14 dage jeg tog pillerne, kvalme, rysten mv. Og det endte med at jeg trappede langsomt op, med 10 mg ad gangen. Så jeg tror bestemt ikke du skal starte ud med 40 mg.

Og bivirkninger.. ja de er der. Men de er meget nemmere at leve med, ebd ODC og angst er. Mine bivirkninger er træthed, vægtøgning, sex-problemer.
Min personlighed er kun blevet bedre - fordi jeg har fået det bedre.

Held og lykke, hvad end du vælger.

Hilsen Søster :P
søster

Geografisk sted: vejle

Lidt info om piller

Indlægaf Blip » 09 apr 2006 10:35

Hej Nofear..

Som tidliger bruger af "lykkepiller" vil jeg anbefale dig at søge alt det information som du kan om disse piller..

Pillerne kan have en god effekt på nogle mennesker - men desværre også en virklig dårlig på andre..

Det er vigtig at forstå at pillerne ikke kurere din tilstand, men kan bruges som en støtte sammen med psykoterapi.

Mange der er i DT (Distrikt psykiatrien) får "terapi" tilbudt 1 x mdr..

Dette er som ofte alt for lidt, til at have nogen udtalt effekt på Angst og tilstande som OCD.. For at bryde en "ond" cirkel som f.eks. OCD - som man har opbygget igennem mange år, kræver det koncentreret terapi med øvelser ( for angst ramte eksponerings træning under opsyn)..

Der er rig mulighed for at læse om SSRI og SNRI piller ( Lykkepiller) og birvikninger mm. ved søgning på Google -

Her er et link som måske kan virke skræmmende, men før du tager en beslutning er det vigtig at du ser alle sider / fordele ulemper..http://www.lykkepiller.info/ evt. søge på Catwhisper herinde...

Held og lykke..
Blip

Geografisk sted: Ribe amt

Indlægaf Jan Projekt Smørhul » 30 apr 2007 16:54

Hej Nofear. :wink:

SSRI/SNRI-medicin ( de såkaldte "lykkepiller") er det medicinske førstevalg ved flere angstlidelser. Om denne type medicin også er førstevalget ved OCD (tvangsmæssige tanker og handlinger), er jeg ikke klar over.

"Radiodoktoren" - læge Carsten Vagn Hansen - skriver på dit link, at Remeron er en lykkepille. Det er Remeron ikke.

På den ene side er det pinligt, at Carsten Vagn Hansen ikke ved det. På den anden side forstår jeg godt, hvad han mener, så jeg synes ikke, at det er så pinligt.

"Radiodoktoren" har lavet en spændende bog, der handler om behandling af depression. Den er rimelig ny. Jeg er ikke nødvendigvis enig med ham, da den er alternativ, men den er ihvertfald spændende.

Du spørger, om 10 ml er lidt eller meget. Om 10 ml eller 10 mg er lidt eller meget, kan jeg ikke svare på, da det jo afhænger af, hvad medicin-mærke, som du får.

Jeg synes, at Blip/Catwhisper har nogle gode pointer. Jeg er dog lidt mere positiv overfor SSRI/SNRI-medicin (de såkaldte "lykkepiller") end Blip/Catwhisper er.

Når man søger på nettet, skal man selvfølgelig passe på, da der ikke kun ligger rigtige oplysninger, men også urigtige oplysninger på nettet.

M.h.t. om man kan ændre personlighed ved brug af de såkaldte "lykkepiller", vil jeg sige, at der altid er nogle personer, der ikke kan tåle en bestemt type medicin. Som ved al anden medicin findes der 3 grupper af patienter:

Hos den ene gruppe er bivirkningerne væsentlig større end den gavnlige effekt. De må jo så stoppe med behandlingen.

Hos den anden gruppe sker der stort set intet.

Hos den trejde gruppe er eventuelle bivirkninger langt mindre end den gavnlige effekt. De fortsætter så i en kortere eller længere periode.

Ved alle typer af medicin findes de 3 grupper.

M.h.t. til bivirkninger, som står i varedeklarationen, skal man også vide, at den enkelte patient ikke nødvendigvis bliver ramt af dem. Og nogle af bivirkningerne kan forsvinde i løbet af et stykke tid. Hvis man bliver ramt af bivirkninger, må man drøfte med lægen, hvad der så skal ske.

Hvis jeg skal foreslå dig noget, vil jeg læse nogle af de forskellige tråde i vores "Medicin"-afsnit fremfor at søge alt for meget på nettet. I Angsforeningens debat-forum er der jo både tilhængere og modstandere af dit og dat. Derved kommer alle meninger og nuancer med.

Held og lykke, Nofear.

venlig hilsen Jan, Projekt Smørhul
Jan Projekt Smørhul

Geografisk sted: Sorø

Indlægaf Jørn » 30 apr 2007 20:06

Kan i mangt og meget tilslutte mig Jan i hans betragtninger omkring lykkepiller og anden angstdæmpende medicin. Personligt har jeg meget dårlige erfaringer med zolpidem (en gaaba-antagoniserende medicin ligesom benzo'er), hvorfor jeg aldrig har turde give mig i kast med lykkepiller, idet bivirkningerne ved disse ligner bivirkningerne ved gaaba-antagonisernede medicin. Dog er det langt færre personer, der oplever denne form for bivirkninger ved lykkepiller. Derfor synes jeg det er helt i orden at prøve disse, sålænge man er opmærksom på bivirkningerne, og stopper (trapper ud), med det samme man oplever symptomer på bivirkninger. Personligt har jeg gået en anden vej, og haft stor succes herved. Jeg har skruet min helt personlige cocktail sammen, bestående af:

1. Hypnose - dette har virket suverænt mod min angst
2. Melatonin - dette har virket mod mine søvnproblemer, der også trikkede min angst.
3. Yoga/motion - en veltrænet og afslappet krop er heller ikke at foragte i kampen mod angst.

Personligt har jeg som sagt ikke turde prøve lykkepiller, men kender en pige som med stor succes har taget lykkepiller i flere omgange, uden bivirkninger.

Min pointe er, at man skal prøve sig frem, og finde ud af, præcis hvilken terapeutisk/medicinsk behandling, der passer lige netop til sin egen person, med de psykokemiske egenskaber man besidder, og ikke kun gøre det hele til et spørgsmål om lykkepiller eller ej.

Knus, Jørn
Jørn

Geografisk sted: Skanderborg

Tilbage til OCD