Tvangstanker

Tvangstanker og/eller tvangshandlinger

Tvangstanker

Indlægaf Nikolaj92 » 19 nov 2010 15:30

Hej
Jeg er en dreng på snart 18. Jeg lider stærkt af OCD.
Jeg har hele tiden tvangstanker og jeg ikke få ro i hovedet. Det vrimler bare med tanker hele tiden, tanker jeg ikke kan bruge i min dagligdag. De ødelægger kun mit humør og giver mig angst. Jeg kan ikke fungerer ordenligt socialt, da jeg ikke kan følge med i folks samtaler pga. mine tanker. Jeg tager medicin (truxal 25 mg) men det hjælper ikke på tankerne. Når jeg er alene har jeg tit den tildens til at hamre min hånd ind i væggen pga mine tvangstanker. Jeg går på en ungdomshøjskole med mange unge mennesker. Til tider kan jeg have det godt og kan godt styre mine tanker. Men nu syntes jeg det hele bare går ned ad bakke. Jeg har ingen interesse for tiden og selv om jeg prøver at giver mig til noget som burde aflede mine tanker, så hjælper det ikke. jeg har før prøvet at slå min hjerne fra før og slet ikke tænke på noget, men det hjælper ikke mere. Jeg har ikke lysten til at leve mere. Men jeg ved der må være en udvej så jeg holder stadig ud. Jeg har svært ved at tænke på noget godt da de gode tanker bliver erstattet med dårlige. Det er meget svært at beskrive mine tvangstanker. Men jeg kan give et par eksempler,: tanker om jeg får det psykisk dårligt når jeg kigger på ting som fx en lampe, tanker om at jeg aldrig får det bedre og kun værre, tanker om personer på skolen vil skade mig eller omvendt. Det var bare få af de eksempler.
De tanker er ikke virkelige, jeg ved godt det bare er tanker!

Håber virkeligt der er håb for mig derude
Nikolaj92

Re: Tvangstanker

Indlægaf Tigerdyr » 26 nov 2010 02:07

Hej

Jeg lider også af OCD, svær OCD kalder de det, jeg har været meget isoleret fra verden uden for, da jeg blev indenfor i en lang periode, men det er bestemt ikke løsningen, det bliver ens angst bare værre af. Mange af de tanker du nævner er meget normale at have med OCD. Du skriver at du får medicin, så jeg går udfra at du også er i en form for behandling samtidig, psykolog eller noget andet som kan hjælpe dig. Jeg selv er kommet meget langt, men det har været hårdt arbejde, ja man er nødt til at konfrontere sin angst, gerne flere gange om dagen, for så aftager angsten, nemmere sagt end gjort, men det er vejen ud af angst og OCD. Du er meget velkommen til at skrive til mig hvis du får lyst.

I mellem tiden kunne du starte med at læse noget omkring Mindfulness, meditation, måske det kunne hjælpe dig lidt på vej, det har hjulpét mig rigtig meget. Motion hjælper også rigtig meget, lange gåture eller løbeture, ja det lyder skørt at det skulle hjælpe på ens tanker, men det gør det altså, man får en indre ro, både ved Mindfulness, meditation og motion, ja det er bare foreslag som har hjulpet mig, måske det også kan hjælpe dig. Samtidig er det også rigtig godt at få hjælp fra en terapeut som har forstand på angst og OCD.

Hav det godt, skriv endelig, også gerne privat.

Hilsen Tigerdyr
Tigerdyr

Indlægaf Nikolaj92 » 26 nov 2010 14:13

Hej Tigerdyr
Tak for dit svar. Det lyder godt at du er kommet langt med dit OCD. Det er rigtigt nok at isolerer mig gør det hele bare værre. Men der er heldigvis mange søde folk jeg kan snakke med der hvor jeg bor. Jeg plejer at styrke træne hver anden dag. Det hjælper også på det, men kun i lille styk tid. Jeg plejer tit at kæmpe mod mine tvangstanker men jeg har hørt det er bedst at ignorer dem. Det hjælper b.l.a at give sig til at lave noget sjovt og ignorer tankerne og slet ikke tænke på dem. Men mit OCD er ret træls. Jeg prøver at se nærmere på mindfullness meditation. Har hørt det er rigtig godt at meditere. Jeg har bestilt en tid hos min læge på mandag den 29. november. Så ville jeg lige høre hende ad om hun kunne tilbyde noget psykoterapi. Jeg har været i risskov psykiatriske hospital men de ville ikke indlægge mig. Så der må være noget andet som kan hjælpe mig.

Hvad for noget terapi tror du ville hjælpe godt på mit OCD? Eller har du selv prøvet noget der virker? Jeg har hørt at NADA øreakupunktur skulle være rigtig godt. :D

MVH Nikolaj
Nikolaj92

Indlægaf Nikolaj92 » 03 dec 2010 09:56

Så Havde jeg sku været til lægen. Men hun kunne ikke tilbyde mig noget pskykoterapi. Hun udskrev i stedet for Sertralin 50 mg.
Senere på aftenen fik jeg det enormt dårligt da jeg tog en Sertralin. Så jeg var på den pskykiatiske skadestue i 2 dage. Nu vrimler det stadig med tvangstanker ( i meget høj grad). Og jeg ved fandme ikke hvad jeg skal gøre for at få det stoppet :( Jeg prøver at aflede mine tanker hele tiden men syns ikke noget hjælper. :cry:
Nikolaj92

Indlægaf Tigerdyr » 09 dec 2010 00:28

Hej Nikolaj.

Det første du skal gøre er at stoppe med at kæmpe.......ja stoppe med at kæmpe imod alle de åndsvage tanker som vi begge to har....for lige så snart man kæmper imod sine tanker, så kommer de ti dobbelt tilbage. Så ja...når de fjollede tanker kommer, bliver du nødt til at acceptere dem....bare iagtag dem..og så skal du i stedet for koncentere dig om de følelser som tankerne gør ved dig i stedet....mærk alle følelserne i stedet....f.eks. når der kommer en tanke...så spørg dig selv om hvad tanken gør ved dig......og så koncentere dig om den følelse i stedet for tanken......så skulle tankerne faktisk forsvinde stille og roligt....lidt af gangen, fordi du acceptere tankerne og mærker følelserne i stedet(jeg har lært teknikken af en gammel klog mand) Et eksempel kunne være når du får tanken om at du kun får det værre og værre, så prøv at kigge på tanken.....luk evt. øjnene.....og så mærk følelsen....og så kommer der sikkert mange følelser frem i kroppen....og hvis du så mærker på de følelser vil både tankerne og følelserne aftage...måske tager det en måned eller to...men de aftager fordi du acceptere tankerne.

Skriv hvis du føler at jeg kan hjælpe dig.

Hav det rigtig godt Nikolaj, du er ikke alene :)

Kram fra Tigerdyr
Tigerdyr

Indlægaf Nikolaj92 » 09 dec 2010 10:24

Hej Tigerdyr jeg er glad for dit svar. Jeg læste mange indlæg her på siden og jeg så dig skrive at tanker bare er tanker og man skal ignorer dem. Og det hjalp utrolig meget. Det jeg gjorde fremover var at ignorer dem, fortsætte med at lave de ting jeg plejer at lave i min dagligdag. Og faktisk var der næsten ingen tanker. Men nogen gange er det bare svært at ignorer dem. Fordi de er så voldsomme og nogen gange føler jeg jeg ikke har kræfter nok til at kigge på dem som bare tanker.
Men jeg prøver at føle dine eksempler.

Du er også velkommen til at skrive til mig Knus Nikolaj
Nikolaj92

Indlægaf Chugie89 » 09 dec 2010 15:50

Hej Nikolaj. :)
Jeg genkender rigtig meget af det du skriver. Jeg har panikangst, med en smule tvangstanker, og de er så ulidelige, man føler man er ved at blive skør.. Men ja, det er bare tanker. Og jeg ved hvad du mener med, at langt hen af vejen, kan man ignorer dem, men ind imellem virker det så voldsomt at det føles som om det tager overhånd. Jeg har fået nogle redskaber af min psykolog, bl.a vejrtrækningsøvelser, hvor man skal trække vejret rigtig dybt. Du kan ogs' trampe hårdt rundt hvis du får det dårligt. Det hjælper mange gange mig. Men for det meste bryder jeg sammen i gråd, og så går det faktisk ogs' over. Ved godt du er en yr, og nok ikk har så let til tårer som mig. Men man tømmer sig på en måde. :)
Knus Suzan
Chugie89

Indlægaf Nikolaj92 » 10 dec 2010 19:06

Hej Susan træls og høre at du har det nogenlunde ligesom mig. Ja jeg har os angst og jeg føler tit at jeg er ved at blive skør. Og tit så tror jeg også jeg er det.
Men lige nu ved jeg godt jeg ikke er det. Jeg er også sikker på at vores angst går væk igen :) Og ja man skal ikke kæmpe med sig selv. Man skal bare ignorere sin angst og sine tanker. For to ugers tid siden var jeg endelig ved at finde mig selv! Jeg var i sommerhus med min familie og havde det meget godt indtil jeg begyndte at spille meget computerspil. Så kom de grimme tanker bare faldene ned over mig og alting så helt uvirkeligt ud. så det var bare rigtig træls! Jeg laver også vejrtrækningsøvelser flere forskellige faktisk. Jeg syntes det hjælper lidt. En ting der er vigtigt er at vide at tanker bare er tanker. Før tvivlede jeg på om de tanker jeg fik i hovedet kunne være virkelige og det gav mig panikanfald og jeg kunne ikke tænke på andet end de tanker. Nu går det meget bedre.
Hvis der er mere du vil dele med mig, så bare skriv, også privat.
Knus Nikolaj
Nikolaj92

Indlægaf troldepus » 23 dec 2010 18:31

Hej Nikolaj !

jeg lider selv af OCD har har det rigtig svært i øjeblikket .. jeg tænker lidt på om du har nogle fif til hvordan jeg kan få det bedre og komme af med nogle af mine tvangstanker.. det rigtig svært for mig at have med blod at gøre og eks er jeg bange for at skade folk .. :(
troldepus

Indlægaf Nikolaj92 » 26 dec 2010 20:33

Hej Troldepus, Jeg har os de tanker med at skade folk, men de plager mig ikke så meget som mange andre tvangstanker jeg går og døjes med. Men det bedste jeg syntes du skal gøre er at ignorer dine tvangstanker. Ikke kæmp mod dem, det har jeg prøvet mange gange det gør det hele bare værre. Lad ikke dine tanker og dit humør ødelægge dine interesser. Gå til fester, arbejde, skole eller det du plejer at gøre og være med til sjove begivenheder eller find noget sjovt at lave der gør dig godt tilpas. Hvis du ignorer dine voldsomme tvangstanker og gør det du plejer så vil du finde dig selv på et tidspunkt. Og så er det også godt at snakke med nogen om det. Lige nu går det meget bedre med mig end det gjorde for bare 1 måned siden. På det tidspunkt havde jeg slet ikke lysten til at leve mere og jeg gik og håbede på at jeg ville dø ved et uheld. Jeg laver også chi-gong øvelser hver dag. Jeg syntes at det hjælper meget. Det kunne være du også ville prøve det. Jeg regner også med at jeg vil finde mig selv inden længe. Håber også du gør :D
Nikolaj92

Tilbage til OCD