Allergi & forgiftning

Angst for fx at bruge elevator eller flyve.
Besvar
Jens1986

Allergi & forgiftning

Indlæg af Jens1986 » 08 feb 2015 21:29

Hej.

Jeg har generaliseret angst, socialfobi og agorafobi mm.
Det hele har været en ret voldsom pakkeløsning, som har jeg har fået god hjælp til igennem psykiatrisk afdeling i nordsjælland.
Er gået fra at have det rigtig skidt til at kunne en helt masse ting, dog efter meget hårdt arbejde.
Noget af det sidste der sad fast var at skulle spise på restaurant og hjemme hos folk, mad som de har lavet, da der altid var en tanke om at jeg måske ville få en allergisk reaktion og mine luftveje ville blive spærret, fordi nogen måske havde puttet noget i maden som jeg tilfældigvis ikke kunne tåle. (selvom jeg ikke er allergisk over for noget, hvad jeg ved af)
Og enkelte gange har jeg været overbevist om at jeg havde spist noget som jeg var allergisk overfor, og har måtte gå fra lokalet og samle mig selv.
Fra det gik det til at jeg fik ind i hovedet at der var nogen som ville mig noget ondt, og gjorde noget ved min mad med vilje, det gjorde at jeg ikke spiste og ikke spiser på restaurant mere, da jeg er bange for at der er nogen der vil "forgifte" min mad eller putte noget på som jeg dør af. Ved at sidde og skrive det kan jeg godt se at det lyder meget paranoidt, og jeg er også efter lang tid ved at bevæge mig væk fra tanken om at nogen vil forgifte mig. men sidder fast i tanken om at jeg kommer til at spise noget som jeg ikke kan tåle, og jeg så dør. eller at jeg overbeviser mig selv om at jeg ikke kan tåle det, og derfor får en masse voldsomme anfald.
Når jeg er i udlandet (som er sjældent, da jeg også lider af flyskræk) spiser jeg kun mad jeg selv har lavet. hvor andre sidder og hygger sig på cafeer og restauranter, og nyder udenlandsk mad, så kan jeg ikke komme over tanken at spise noget fin gourmet mad på en cafe i paris, og pludselig ikke kunne få vejret fordi de har puttet havtorn i eller sådan noget!
nogen der kan genkende det eller måske har nogle råd eller tips?

Mvh J

Tinse

Re: Allergi & forgiftning

Indlæg af Tinse » 03 mar 2015 09:41

Hej Jens
Ja jeg beklager meget, men jeg blev simpelthen så glad for at læse dit indlæg, jeg troede jeg var alene med de problemer!
Jeg har selv kæmpet med angst for allergi (anafylaktisk shock) de sidste 2 ½ år, så selvom jeg desværre ikke kan give dig løsningen, så er du i hvert fald ikke alene. Jeg er ikke før faldet over nogen som led af den samme type angst, men hvis vi er flere, betyder det forhåbentlig, at nogen har erfaringer med at komme af med det :(
Jeg har ikke den del med at tro nogen vil forgifte mig, men angsten for allergi er også slem nok i sig selv synes jeg...
Hvilken terapi er det du har fået, og hvad har de sagt om den der allergiangst? Havde de hørt om det før? Jeg har prøvet hypnose (som var genial for min generaliserede angst) og psykodynamisk terapi, desværre uden effekt på allergiangsten, den er egentlig blevet værre.
Jeg skal starte i kognitiv terapi på mandag og håber virkelig det kan rykke noget, jeg bliver nemlig ikke kun angst når jeg spiser ude, så sent som i går havde jeg et angstanfald fordi min tunge kløede... Og jeg havde ikke spist noget i timevis...

MVH
Tine

Jens1986

Re: Allergi & forgiftning

Indlæg af Jens1986 » 13 apr 2015 15:06

Tinse skrev:Hej Jens
Ja jeg beklager meget, men jeg blev simpelthen så glad for at læse dit indlæg, jeg troede jeg var alene med de problemer!
Jeg har selv kæmpet med angst for allergi (anafylaktisk shock) de sidste 2 ½ år, så selvom jeg desværre ikke kan give dig løsningen, så er du i hvert fald ikke alene. Jeg er ikke før faldet over nogen som led af den samme type angst, men hvis vi er flere, betyder det forhåbentlig, at nogen har erfaringer med at komme af med det :(
Jeg har ikke den del med at tro nogen vil forgifte mig, men angsten for allergi er også slem nok i sig selv synes jeg...
Hvilken terapi er det du har fået, og hvad har de sagt om den der allergiangst? Havde de hørt om det før? Jeg har prøvet hypnose (som var genial for min generaliserede angst) og psykodynamisk terapi, desværre uden effekt på allergiangsten, den er egentlig blevet værre.
Jeg skal starte i kognitiv terapi på mandag og håber virkelig det kan rykke noget, jeg bliver nemlig ikke kun angst når jeg spiser ude, så sent som i går havde jeg et angstanfald fordi min tunge kløede... Og jeg havde ikke spist noget i timevis...

MVH
Tine
Hej Tine.
Beklager det meget sene svar.

Hvis du har lyst til at skrive/sparre, så kan du skrive en email til mig på stoltze.jens@gmail.com

Vil gerne skrive frem og tilbage omkring det.

Mvh Jens

Besvar