Har du en fobi - og har du lyst til at fortælle lidt om den?

Angst for fx at bruge elevator eller flyve.
Besvar
kyhn

Har du en fobi - og har du lyst til at fortælle lidt om den?

Indlæg af kyhn » 11 okt 2011 10:06

Jeg går på Danmarks Designskole, og er ved at lave en billedbog med illustrationer, omhandlende fobier. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre lidt mere om de enkelte fobier, udover bare det faglige navn. Så hvis der er nogen har en fobi for hvad som helst, og har lyst til at fortælle lidt om det, ville jeg blive virkelig glad.

Jeg er umiddelbart meget interesseret i at høre om tankerne bag fobien/angsten/frygten for den pågældende ting, og hvad det egentlig er ved 'tingen' der fremprovokerer angsten. Hvilken følelse der kommer op i jer, når angsten udløses/når i ser tingen. Så hvis i kan, må i meget gerne prøve at beskrive dette for mig.

Håber virkelig der er nogen der vil være med!:)

hallie
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Re: Har du en fobi - og har du lyst til at fortælle lidt om

Indlæg af hallie » 17 nov 2011 11:43

Hejsa

Jeg lider af emetofobi - angsten for at kaste op :)

Når jeg har angstanfald har jeg de "normale" angstreaktioner : hjertebanken, klump i halsen, jeg sveder, overfladisk vejrtrækning, jeg ryster over hele kroppen, og på et eller andet tidspunkt begynder jeg at græde.

Det, der provokerer angsten er frygten for, at jeg selv kunne komme til at kaste op - og den tanke, der kører i mit hoved konstant, når jeg har angstanfald er "åh nej - nu skal jeg vist kaste op"... og den kører bare om og om igen hele tiden. Og det at skulle kaste op er det værste, der kunne ske for mig. Det er lyden, smagene, følelsen i maven og halsen - det KAN bare ikke lade sig gøre for mig at kaste op, hovedet vil simpelthen ikke lade det ske. Og det er nok alle fire ting, som jeg er angst for.

Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at spørge :) Det lyder som et rigtigt interessant projekt!
[img]http://i9.photobucket.com/albums/a83/halliecp/Signatures/Caprica-six-sig.png[/img]

Meeri123

Re: Har du en fobi - og har du lyst til at fortælle lidt om

Indlæg af Meeri123 » 26 okt 2012 18:44

Hej :)

Jeg vil starte med at sige, at jeg også sys dit projekt lyder meget spændende!

Jeg lider i øjeblikket af frygt for elevatorer.. Bare tanken om at skulle ind i en elevator gør mig rædselsslagen! Mit hjerte begynder at banke hurtigere, min puls stiger og mine hænder ryster. Det jeg er bange for ved elevatorer er at de skal gå i stå, blandet med klaustrofobi.. Min hjerne overbeviser mig om, at når jeg går ind i den elevator og dørerne lukker, så vil den bare gå i stå, og sådan er det bare. Har prøvet at overbevise mig selv, og sige at det er noget pjat osv, men der er intet at gøre, mine ben vil bare ikke gå der ind. Min krop bliver nærmest til en statue :/ . Og hvis den så skulle gå i stå, så er jeg angst omkring min egen reaktion, fordi jeg er sikker på at jeg vil gå fuldstændig i panik, for så træder min klaustrofobi pludselig i kraft, og så har jeg ingen ide om hvordan jeg vil reagere .. Det skal siges at jeg har lidt af andre former for angst før, bla døden, hvor jeg har været angst for at mine nærmeste skulle dø, og angst for sygdomme. Jeg tror lidt denne enkeltfobi er kommet pga de andre ting, men jeg ved det selvfølgelig ikke. Ved bare at jeg sys den er møghamrende træls!

Håber det kan bruges, og ellers er du velkommen til at skrive tilbage hvis der er mere/andet du gerne vil høre mere om! :)

Besvar