søvnløse natter efter voldsomt tordenvejr

Angst for fx at bruge elevator eller flyve.
Besvar
Sammy

søvnløse natter efter voldsomt tordenvejr

Indlæg af Sammy » 01 jun 2005 19:03

Hej med jer,

jeg har to døtre på 10 og 11 år. Min ygste datter har altid været bange for høje lyde fx. fyrværkeri. I sidste sommer oplevede hun et tordenvejr med et meget kraftigt lyn følgt af et kæmpebrag ( hun var hjemme sammen med far og søsteren som var hos hende ). Som min mand bagefter sagde bliv hun meget forskrækket og græd. Siden da iagttager hun konstant skyer, bliver bange når det regner og kan ikke sove i sin seng. Hun har værelset ovenpå i huset ved siden af storesøsterens. Hun flytter rundt om natten, nogen gange uden at sige noget, og sover ude på gangen ( der står en seng ) eller på sofaen i stuen. Tidlig om morgenen lister hun så op igen. Nogen gange kommer hun og lægger sig i seng til os. Om aften en hun begyndt at klage over mavepine eller hovedpine, men det er vist kun angsten. Forleden dag skulle jeg hente hende fra en veninde om natten da det var begyndt at regne, og de lejrture med spejderne ( som hun ellers elskede at være med til ) har hun alle aflyst. Huner bgyndt at rømme sig i dagligdagen meget ofte uden at kun lægger mærke til det. Måske fordi hun er konstant nervøs og bange ? Jeg synes det er så syndt for hende, hele situationen hun er i og ved ikke hvordan jeg kan hjælpe hende. Jeg har nu lagten madras i mit soveværelse så hun kan sove der men det er jo ikke en løsning for altid. Hun siger selv at det er angst , angst for regn, angst for torden...men hun kan ikke få det ude af hovedet. Vi har hentet bøger om vejret i biblioteket og forklaret hende alt om vejret. Sagt at det er i orden at man bliver en smule bange når der er tordenvejr men ikke nødvendig at være bange for regn og at regn ikke altid er et tegn for et tordenvejr. Vi har talt og talt.....men ved nu ikke videre. Måske er der en af jer der har et forslag, måske skulle jeg tale med en psykolog eller skolesyeplejersken ?
Dejligt at I er derude.... Hilsen Sammy

BarbaraDeAngelis
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af BarbaraDeAngelis » 16 jun 2005 17:54

Hej Sammy
Håber ikke det er for sent at svare og ved heller ikke om jeg kan hjælpe, men vil da gøre et forsøg.

Jeg var selv som lille bange for torden..eller lyn, og torden var jo tegn på lyn. Derfor er det måske også naturligt nok at din datter forbinder det med regn og bliver utryg bare det regner.

Så vidt jeg har forstået efter jeg er begyndt at sætte mig ind i angstens mysterier, så tager den ene angstlidelse den anden. Og der kan hele tiden blive nyt at være bange for. Det er ikke sikkert det kommer til at ske i din datters tilfælde, men ikke desto mindre er det selvfølgelig vigtigt at gøre noget. Plejer at sige bedre sent end aldrig, men jo hurtigere der bliver taget hånd om det, jo nemmere er det at gøre noget ved det.

Så jeg synes bestemt du skal kontakte sundhedsplejersken eller en psykolog. Jeg håber det bedste for jer:-)

Du må meget gerne skrive, om du har taget kontakt med nogen endnu?

Med Venlig Hilsen Randi
Barbara De Angelis

Besvar