Angst for værnepligt

Angst for fx at bruge elevator eller flyve.
Besvar
anonym

Angst for værnepligt

Indlæg af anonym » 13 sep 2009 10:04

Selvom jeg blev erklæret uegnet til værnepligt (psykisk ustabil) uden at behøve at møde op til sessionen, og at det er flere år siden, så har jeg stadig en fobi over for værnepligt.

Jeg kan ikke se et program som f.eks. Viden Om på DR, som f.eks. handler om krop, fysik osv, hvor de inddrager norsk og svensk forskning fra værnepligtige, eller læse en artikel i en avis hvori der står noget om at man havde fundet ud af, at unge som havde fået meget fisk i deres ungdom var markant bedre i IQ-testene på sessionen, uden at jeg får væmmelser og kan få det direkte fysisk dårligt over det.

Hvad skal jeg gøre? Hvordan slipper jeg af med denne værnepligtsfobi?
Jeg er f.eks. angst for lægeundersøgelser, BLANDT ANDET fordi jeg forbinder det med session (selvom jeg aldrig har været til session), og jeg er angst for lande som Singapore og Israel, hvor man ikke er lige så skånsomme mod personer med psykiske lidelser med hensyn til værnepligt, som i Danmark.

Jeg kan ikke høre eller læse om et land, uden at jeg automatisk, uden det indgår eller antydes i sætningen om landet, tænke på at det har værnepligt.

Det er en besættelse for mig, og det er en forhindring for at jeg kan få en ordentlig livskvalitet.

Jeg har hørt om, at psykologer arbejder med at konfrontere mennesker med fobier, over for det, de er bange for. Vil det sige, at jeg skal ind og være soldat?

Victor2

Indlæg af Victor2 » 13 sep 2009 10:28

....
Senest rettet af Victor2 22 nov 2009 11:20, rettet i alt 1 gang.

Lis07

Indlæg af Lis07 » 26 sep 2009 16:06

Det ville nok være smart at komme til psykiater/psykolog, så de kan prøve at grave frem, præcis hvad der gør, du har den angst. For det er jo en ret specifik angst, derfor plejer den at være forholdsvis nem at behandle, da der ofte er en meget præcis oplevelse/tanke bag!... :)
Ung med PCO og angst ;)

Pern
Geografisk sted: Københavnstrup

Re: Angst for værnepligt

Indlæg af Pern » 26 sep 2009 22:01

anonym skrev:Jeg har hørt om, at psykologer arbejder med at konfrontere mennesker med fobier, over for det, de er bange for. Vil det sige, at jeg skal ind og være soldat?
Nej, selvfølgelig ikke. Hvis du får fat i en psykolog med noget kognitiv terapi (og det vil jeg anbefale i hvert fald) så tager man små skridt mod konfrontationen. Men da du ikke skal aftjene værnepligt, så er der ingen grund til, at du skal have det helt roligt med det. Men da du helst skal kunne fungere i en dagligdag, se nyheder, læse blade, tage til lægen, rejse osv., så ville I sandsynligvis skulle arbejde hen mod at du fik et mere afslappet forhold til at andre havde værnepligt.

Så en psykolog/psykiater ville jeg tro kunne hjælpe dig. Forhåbentligt i hvert fald, for det lyder ikke sjovt at gå og bøvle med...

Held og lykke.

Besvar