TOG!

Angst for fx at bruge elevator eller flyve.
Besvar
Naan

TOG!

Indlæg af Naan » 26 jul 2008 16:22

Min kæreste flytter til Kbh til August!
Jeg bor i Århus.

Da han fortalte mig, at han var kommet ind, blev jeg rigtig glad på hans vejne, men kunne også mærke et kæmpe svigt inde i mig.

Nogen dage efter skulle jeg til kbh, og uheldigvis kørte toget fra mig med alt min bagage i. Det kan ske!
Men jeg blev så ked af det. Da jeg satte mig ind i det næste tog følte jeg pludselig en enorm angst. Jeg gik i panik. Skulle bare ud af toget lige med det samme. Men det kunne jeg ikke. Jeg tudede og kunne ikke finde ro. Jeg var virkelig i slem panik.
Meget symbolsk, tror jeg det påvirkede mig meget at se mine ting køre væk fra mig til kbh, uden jeg kunne gøre noget.

I hvert fald har jeg ikke sat mig i et tog lige siden. Det gør det hele meget besværligt. Jeg kan ikke klare tanken om at jeg ikke kan komme ud, lige når jeg vil. Jeg kan slet ikke klare at tænke på det. Jeg bliver så bange. Ved ikke, om i kan sætte jer ind i det?

Nu er det bare, at problemet bliver ekstra stort nu, hvor jeg bliver nødt til at tage toget til kbh for at besøge min kæreste. Han ville heller ikke forstå andet. Og jeg vil ikke ødelægge noget forhold pga at jeg ikke tør sætte mig ind i det skide tog....

Hvad søren skal jeg gøre?

Jeg går til psykolog engang imellem, fordi jeg gerne vil blive bedre til at sige fra og udtrykke mine behov og følelser..
All the best

Hexia

Indlæg af Hexia » 26 jul 2008 19:43

Når du bor i Århus, er der jo rig lejlighed til at køre med tog. Måske kunne du begynde med at tage et tog på en kort strækning, bare for at øve dig. Uden bagage og uden at skulle nå tilbage på et bestemt tidspunkt?

Jeg tror, den eneste løsning er at sætte sig ind i toget og sige til sig selv, at angsten må gøre sit værste, for man overlever alligevel. Det er rædselsfuldt de første gange, men efterhånden bliver det bedre.
Det er selvfølgelig langt fra så simpelt, som jeg lige fik det til at lyde.

Men du kunne måske ringe til din psykolog og forklare problemet og så få nogen redskaber derfra?

Jeg har også nogen links til forskellige sider med gode råd til/imod angstanfald, som jeg gerne deler ud af, hvis du er interesseret. :wink:

Lena
Geografisk sted: Ishøj

Indlæg af Lena » 14 aug 2008 21:02

øhh... der går altså også busser fra århus til kbh.. og de er faktisk både behagelige hurtige og billige...

Når det er sagt, så kunne du jo træne dig op til at køre med tog. Dvs tage een station og så stå af, osv osv osv.. Men indtil du har trænet, kan du tage bussen... Fly er også en mulighed. Hvis du er under 25 år kan du få virkelig billige billetter.

jeg boede på et tidspunkt også i hhv århus og randers (er fra kbh) og eftersom JEG ikke tager toget (har det ligesom dig) så tog jeg enten bus eller fly når jeg skulle over "dammen".

Knus fra Lena

TanjaKanne

Indlæg af TanjaKanne » 13 dec 2008 19:01

Naan ? Jeg forstår dig 100 % . Jeg har det på nøjagtig samme måde.. Jeg lider af Panikangst - hvilket heldigvis er blevet bedre , men jeg kan stadig ikk være hvor der er mange mennesker , eller hvor jeg ikke lige kan komme ud med det samme .

Derfor er jeg - for at sige det lige ud - pisse bange for at køre med tog. Tanken om at jeg ikke kan komme ud når jeg vil eller har brug for det , skræmmer mig rigtig meget.. Jeg går i skole 25 km fra hvor jeg bor , og det tager kun 15 min i et tog, men jeg kan bare ikke gøre det. Jeg har prøvet flere gange , men jeg går i panik , kan ikk få luft, får hjertebanken, ryster, bliver svimmel osv.

Mine forældre, bedsteforældre, venner osv siger til mig at jeg bare skal prøve lidt af gangen , og jeg er nødt til at blive ved med at prøve, men jeg kan ikke , og det er som om de ikke forstår mig.. Jo min kæreste gør
Jeg tror virkelig ikke man kan sætte sig ind i det , hvis man ikke selv har prøvet at have det sådan.. Jeg ville virkelig ønske jeg kunne - det ville jo gøre alting meget lettere for mig selv , men jeg kan bare ikke ..

Og med hensyn til din kæreste , det er måske svært for ham at forstå , men det er da ikke dig der ødelægger forholdet ved ikke at kan klare at tage toget - det er ham der ødelægger det hvis han ikke forstår dig..

Oscar

Indlæg af Oscar » 05 maj 2009 17:55

Naan - hvordan har du det, hvis du følges med andre? Jeg kan f.eks. ikke køre i tog alene. Jeg går helt i sort, og min krop reagerer både fysisk og psykisk hvis jeg skal med tog alene, men hvis jeg skal køre med andre, kan jeg godt "holde det ud."

Ved din kæreste godt alt med din angst? (jeg synes ikke at jeg kunne tyde det ud fra dit indlæg) for måske det vil hjælpe dig? Det vil måske kunne flytte lidt af presset / byrden væk fra dine skuldre.

Oscar

Indlæg af Oscar » 05 maj 2009 21:08

Hexia skrev:Jeg har også nogen links til forskellige sider med gode råd til/imod angstanfald, som jeg gerne deler ud af, hvis du er interesseret. :wink:
Hej Hexia - vil du ikke skrive de links?

Besvar