Angst for at starte på nyt arbejde

Angst for fx at bruge elevator eller flyve.
Besvar
MioMao

Angst for at starte på nyt arbejde

Indlæg af MioMao » 17 jul 2008 15:02

Hej allesammen

Jeg er ny herinde, men jeg står i en lidt desperat situation som jeg håber der er nogle der kan hjælpe lidt med.

Jeg fik konstateret en let depression for ca. 3 år siden, og har siden taget lykkepiller. På det tidspunkt fik jeg også at vide af min læge at jeg havde angst for at arbejde.
Jeg var lige flyttet hjemmefra, og turde ikke begynde at arbejde, da jeg var bange for at folk ville forvente alt muligt af mig, og at jeg ikke ville kunne finde ud af det. Jeg blev sygemeldt, og gik hjemme i ½ år ca.

Siden har jeg fået det meget bedre, men det er dog meget i perioder. Jeg har haft et deltidsarbejde, og var begyndt at læse til pædagog. Da jeg havde læst i et år skulle jeg ud i min første praktik hvor timeantallet var ca. 34 timer om ugen.
Det var åbenbart mere end jeg kunne holde til, det var også ret stressende, da det var i en børnehave. Jeg tog orlov fra praktikken efter 2 mdr, hvoraf jeg havde været fraværende knap halvdelen af tiden.
Det er 3-4 mdr. siden nu, og jeg troede egentlig jeg var klar til at begynde forfra i en ny praktik. Jeg skal begynde i en SFO her til d. 1. august.

Problemet er at jeg her i sommerferien fik tilbudt et nyt job, hvor jeg kunne arbejde på 30 timer ugentlig indtil d. 1. august, og derefter kunne jeg beholde det som studiejob. Jeg var til jobsamtale om onsdagen, og skulle begynde mandagen efter. Jeg glædede mig, da det virkede som en god arbejdsplads med nogle søde mennesker, og jeg var egentlig ikke nervøs.
Men da det blev mandag middag kunne jeg simpelthen ikke komme afsted, der var noget i min krop der var bange og bare ville blive hjemme. Så jeg ringede og meldte mig syg, og lovede mig selv at tage afsted dagen efter. Det samme skete igen. Om onsdagen opgav jeg, og ringede og sagde at jeg ikke kom (jeg havde mit gamle job i baghånden, ville bare hellere være startet på det nye, da det var mere attraktivt).

Nu er jeg så tilbage på mit gamle job, men føler mig som en kæmpe fiasko, fordi jeg opgav mit nye job inden jeg fik givet det en chance.

Jeg ved godt at jeg ikke skal slå mig selv i hovedet med det, men det er som jeg egentlig er rigtig bange for nu, er hvad der kommer til at ske her til d. 1. august når jeg skal starte i SFO'en.
Nu er jeg bange for at jeg heller ikke kommer afsted der, og hvis jeg gør er jeg bange for at jeg ikke kan klare det, ligesom jeg ikke kunne i børnehaven, for jeg er åbenbart ikke kommet så meget længere, som jeg lige troede :(

Håber der er nogle af jer som har nogle gode råd, bare et eller andet jeg kan bruge til noget, for det eneste folk omkring mig siger er: det skal nok gå, men det er jeg sgu bange for at det ikke gør!!

På forhånd MANGE tak!!

MioMao

...fortsættelse på Angst for at arbejde

Indlæg af MioMao » 17 jul 2008 15:19

Forresten vil jeg lige tilføje:

da jeg gik i gymnasiet (inden jeg fik min depression) var jeg vildt nervøs da jeg skulle op til de endelige eksamener på 3. år. Så der fik jeg skudt en stift i øret, som skulle tage min nervøsitet, og det hjalp rigtig meget..

Men ved ikke om det vil hjælpe i denne situation, for det er jo ikke kun det med at starte, men ligeså meget det om jeg kan klare at være der..
For det er fordi at inde i mit hoved forventer de alt muligt af mig, og det er jeg bange for at jeg slet ikke kan leve op til + at jeg ikke ved om jeg har overskuddet til praktikken.
Men håber det virkelig, for jeg vil så gerne!

Hexia

Indlæg af Hexia » 19 jul 2008 12:26

Du skriver ikke så meget om dig selv og din situation, så det kan være, at de her råd er skudt helt ved siden af, men jeg forsøger alligevel.

En vis (sommetider temmelig stor) nervøsitet er helt normal, når man starter et nyt job. Så du skal nok ikke forvente slet ikke at være nervøs for det.
Men du skal selvfølgelig have nervøsiteten ned på et acceptabelt niveau.

En måde kunne være at starte med at fortælle din nye leder, hvordan du har det. At du er bange for ikke at kunne leve op til de krav, der stilles.
Herefter kan du alliere dig med en ven/familiemedlem, som kan komme om morgenen på din første dag og sørge for, at du kommer afsted. Måske ligefrem følge dig derhen.
Når du så er på jobbet og føler, at du bliver angst, så sig til dig selv, at det er ikke farligt, og det går over igen.
På den måde vil du efterhånden kunne vænne dig til at være på arbejde.

Får du medicin eller modtager terapi nu? Hvis ikke, så ville det sikkert også være en god ide at tale med din læge om det.

Jeg håber, du kommer afsted. Held og lykke.

wormark

Re: Angst for at starte på nyt arbejde

Indlæg af wormark » 20 jul 2008 11:40

Hej MioMao. Hvor er jeg glad for at høre, at der findes en som mig.
Det lyder hårdt, men det er ikke ment på den måde, jeg ved lige præcis hvad du snakker om...

Men som du nok allerede kan høre, er du ikke den eneste der har angst for arbejde. Jeg har nøjagtig det samme problem.

Derfor mener jeg at det måske i sig selv kan hjælpe at høre, at der er andre af slagsen, fordi man netop ikke møder mange med det samme problem.

Jeg lider egentlig af socialangst og har lige fået stillet diagnosen depression. men på sin vis har det ikke som sådan noget med problemet at gøre..!

Jeg er 20år nu, og da jeg var 17år, var jeg ude for en uheldig episode, da jeg arbejde i kvickly xtra, som ungarbejder, nede ved køl/pålægs afdelingen, min chef, var efter min overbevisning, meget streng ved mig og meget nedladende. Og jeg var altså ny på job. Meget af det jeg gjorde var forkert. nummer 6 dag, skulle jeg til min store forskrækkelse have en 12 timers vagt med hende, og det var et sandt helvede, jeg havde en kæmpe klump i halsen, og skjulte gråden i flere timer, selvom den trods alt næsten sprang ud af øjnene, da den 12timers vagt var slut, vendte jeg aldrig tilbage til det arbejde i kvickly x igen.

Og siden den dag for 3år siden, har jeg haft angst for arbejde.
Jeg søgte et nyt job på et hotel som stuepige, og da jeg sad til jobsamtalen og fik afvide at jeg havde fået jobbet, havde jeg egentlig bare mest lyst til at græde.
Dagen inden jeg skulle starte græd jeg helt vildt og hysterisk. og den morgen da jeg skulle starte, var min krop overhovedet ikke med på at jeg skulle starte på det arbejde, så jeg ringede derfor og annullerede det hele.

Og siden da, har møllen taget overhånd.
jeg har flere gange skulle i praktik men forgæves, jeg kan ikke få min krop afsted, og hvis jeg kommer ud af døren er det med tårer i hele hovedet og så må jeg vende hjem igen.

i 3år har jeg undgået og undgået. ikke lavet andet!

Hvilket har gjort situationen værre.

Jeg er bange for at jeg ikke er god nok til arbejdsmarkedet, at jeg ikke kan finde ud af det de beder mig om. Eller at jeg gør tingene forkert. - ,at jeg bliver råbt af osv. altså knaldhamrende usikker på mig selv, hvilket jeg kan høre på dig, at du også er.

Og igennem alt den tid hvor jeg har undgået, er det kun blevet værre.
så slemt at jeg medtaget nu, og det samme med dig.

Jeg går på århus fobiskole, og skal efter sommerferien til at tage hul på den angst. for at komme videre, og blive tryk ved det.
Bare tanken er rigeligt.

Jeg håber at den måde jeg har kunnet hjælp på, har kunne været ved at jeg fortalte om min egen historie.

du er velkommen til at skrive til mig, hvis du lyster..

Måske vi kunne støtte hinanden i det her marridt?
msn er : wormark2309@hotmail.com

Hilsen Wormark
Wormark

Besvar