Flyvning

Angst for fx at bruge elevator eller flyve.
Besvar
Alexandra

Flyvning

Indlæg af Alexandra » 27 jul 2003 21:51

Hej, jeg kunne godt tænke mig at høre fra andre med flyskræk - gerne nogen, der er kommet af med den. Det er ikke fordi jeg får klaustrofobi - jeg er simpelthen rædselsslagen ved tanken om, at der sker noget. Tips og tricks efterlyses i høj grad, da jeg skal både skal til Island og New York om et par måneder. Jeg plejer at tage et par stærke øl, og det hjælper da lidt, men generelt bryder jeg mig ikke om at drikke. Jeg er da vel ikke den eneste, der har det lidt svært med flyvning. Jeg forstår ikke, hvorfor skrækken er opstået for jeg har aldrig oplevet noget ubehageligt. Da jeg var barn elskede jeg endda at flyve og fløj en hel del, når jeg skulle besøge min far. Del jeres skræk og erfaringer med mig Hilsen Alexandra

Freja
Geografisk sted: København

Flyvning

Indlæg af Freja » 17 aug 2003 23:28

Hej Alexandra, Ligesom dig bryder jeg mig i dag bestemt ikke om at flyve, hvilket er en skræk jeg først oplevede efter 11/9-2001, hvor man så de to fly flyve ind i Twin Towers en million gange på TV. Jeg var meget berørt af dette TV klip og tænkte over hvor forfærdeligt det var for disse uskyldige mennesker. Før dette var jeg aldrig bange for at flyve og har fløjet meget idet min far arbejder for et flyselskab. Når jeg flyver i dag bruger jeg flere afledningsmanøvre for ikke at fokusere på min skræk for at flyet falder ned. Jeg tager som regel en enkelt drink med stærk alkohol for at dulme nerverne, selvom jeg aldrig drikker noget særligt til daglig. Derefter er det godt at spille kort eller læse et nemt-læseligt blad, bare for at få tankerne ledt over på noget andet. Jeg prøver på at tænke positive tanker om at fly faktisk er utroligt sikre rent statistisk set og at andre passagerer virker afslappede. Afslappende musik med lukkede øjne er også en god ide. Jeg håber du får en god flyvetur til USA m.m. Jeg selv skal flyve til Sydeuropa om 2 uger og vodkaen står klar i skabet :wink: Freja

LisePanik
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af LisePanik » 30 aug 2003 10:21

Hej Jeg har også en snert af flyskræk. Nu er det længe siden jeg har fløjet og jeg skal heller ikke i nærmeste fremtid. Men i mit tidligere job fløj jeg meget. Jeg opdagede, at min flyskræk handlede om manglende kontol og det at skulle lægge mit liv i andres hænder! Altså i piloternes hænder. Denne tanke hjalp mig meget: Piloterne vil ligeså gerne helskindet ned som jeg! De vil gøre ALT for det! Måske kan den hjælpe Jer også?? Mvh Lise

coach
Geografisk sted: Nordjylland

Flyskræk

Indlæg af coach » 19 sep 2003 11:51

Det er korrekt at flyskræk egentlig er en frygt for ikke at have kontrol over situationen. Ofte så er mennesker der er bange for at flyve også bange for tandlæger, og for at f.eks køre i elevator. Det at bruge alkohol gør en lidt mere ligeglad med det hele, men alkohol og flyvning er ikke altid en god kombination, fordi virkningen bliver væsentligt øget når man kommer højt op i et fly. Man skal i alle tilfælde huske på at modere indtagelsen. Det man skal ud over er altså frygten for at man ikke kan kontrollere situationen. Det kan stamme fra mange ting, og det kan være ret svært at finde ud af hvor det stammer fra. Måske har der været en oplevelse i ens barndom der med de øjne et lille barn ser med har været traumatisk. Det er ikke så væsentligt at finde ud af hvor det stammer fra. Energi Psykologien som jeg arbejder med kan i løbet af en eller to behandlinger normalt kurere en sådan skræk. Jeg skriver ikke dette for at gøre en masse reklame, men det er altså en relativ let fobi at komme af med. Kærlige tanker.

Jan Projekt Smørhul
Geografisk sted: Sorø

Medicin mod flyskræk

Indlæg af Jan Projekt Smørhul » 19 sep 2003 17:18

Hej. Det er med MEGET stor interesse, at jeg har læst disse indlæg om flyskræk. Sagen er den, at jeg kender en person i Nord-Kina og en person i Shanghai, som jeg forfærdelig gerne vil besøge. Jeg har derfor kigget på både den transsibiriske jernbane og så fragtbåde. Men det nemmeste er jo at tage et fly. Men at forestille mig sidde i et fly kan jeg ikke. Jeg har lidt af anfald af panikangst og tager SEROXAT. Jeg kan derfor ikke tåle ALKOHOL. Ligeledes er jeg blevet frarådet at prøve HYPNOSE. Derfor vil jeg spørge, om der er nogle, der har erfaring med TAFIL/STESOLID og BETABLOKKERE eller SOVEPILLER i forbindelse med flyve-fobi? Vil sådanne stoffer kunne virke under hele den lange flyvetur til Kina? Jeg har tænkt på at "øve" mig med disse stoffer ved at gå lidt ud på en bro, som jeg synes er stærkt angst-provokerende.

Kamma
Geografisk sted: København

Indlæg af Kamma » 24 sep 2003 22:13

"Bliv din flyveangst kvit" af Niels Peder Ternvig, pilot og underviser i flyveangst har skrevet denne glimrende bog, som jeg netop i dag fandt i Bog&Ide nedsat til 10 kr.:shock: "Bogen er spækket med nyttig information om de tekniske fakta bag flyvningens mysterier, der kan medvirke til af afklare og lindre den flyveangstes kvaler" står der bl.a. på bagsiden. Forlaget er Rosinante, så skynd jer ned i den nærmeste Bog&Ide er gør et kup. :wink:
Kamma Kaspersen
formand for Angstforeningen

tulle
Geografisk sted: Køge Bugt

Flyskræk

Indlæg af tulle » 07 feb 2004 19:02

Jeg er også bange for at flyve, men det er nu ikke så meget selve flyvningen som sådan, men fordi jeg bliver spærret inde, og ikke kan komme af, når jeg har lyst - og så opstår panikangsten. Jeg kører heller aldrig i tog.
tulle

Jan Projekt Smørhul
Geografisk sted: Sorø

PSUKISK ORGASME

Indlæg af Jan Projekt Smørhul » 23 maj 2004 07:48

Hej.

Som sagt har jeg været MEGET bange for at flyve. Men nu, hvor jeg er kommet hjem fra Kina, har jeg regnet ud, at jeg har været ude at flyve 9 gange!!!

Jeg synes ligefrem, at det er behageligt. Det er sjovt under den voldsomme start. (Denne start er blevet min egen private version af rutchebanen i Tivoli). Og ja, så er det altså også rart at kunne blive opvartet af - og kigge på - de søde steardesser. Det havde jeg ikke troet var muligt for bare 1 år siden.

Jeg tog 2 beroligende "benzoer" og en betablokker ved hver flyvning. MEN jeg er næsten sikker på, at jeg IKKE behøvede at tage pillerne. Allerede ved første tur virkede det som om, at jeg ikke havde mere flyveangst. Der skulle blot trykkes hul på bylden. (Jeg har dog ikke behov for at bevise, at jeg kan klare mig uden piller, så fremover vil jeg droppe betablokkeren, men stadig tage benzoerne. Bare for en sikkerheds skyld).

Ligeledes har jeg heller ikke generende fobi-angst længere ved elevatorer, drypstenshuler og højder. Faktisk stod jeg nogle gange i Shanghais 5 etagers butiks-højhuse og kiggede direkte ned på det nederste gulv. Der stod jeg så og undrede mig over, at jeg ikke var utryg ved situationen. Og det helt uden hjælp fra "Benzoer".

Før rejsen spåede en ven, at denne tur ville blive en slags PSYKISK ORGASME for mig. Og med hensyn til de fleste af mine fobier, må jeg herefter give ham ret i hans spådom.

Efter turen gik jeg et stykke ud på "min" frygtede Svendborg Sund Bro. For mange år siden fik jeg et anfald af panikangst - eller rettere et fobisk anfald - på broen. Siden har jeg ikke gået eller cyklet over denne. Og jeg tror heller aldrig, at jeg kommer til det igen.

Nu bruger jeg den til at øve mig i at provokere min angst ved at gå ca. 50 meter ud på broen. Mærkeligt nok blev jeg her lige så utryg ved situationen som før min Kina-tur. Så denne bro er stadig min overmand. Den har jeg stor respekt for.

Den er god at øve mig på m.h.t. angst-træning. Både med og uden beroligende piller. Hvis jeg tager 2 "Benzoer" førend bor-træningen, kan jeg jo teste, hvor godt eller dårligt pillerne dæmper min angst/fobi.

Hvis jeg vidste, hvad grunden er til, at flere af mine fobier er mere eller mindre forsvundet, ville jeg nedsætte mig som psykolog og blive mange-millionær i fjernelse af folks fobier. Men jeg er ikke psykolog - og bliver nok heller aldrig mangemillionær - da jeg kan ikke svare på, hvad der er sket oppe i mit hoved.

Personligt tror jeg dog, at det har noget at gøre med, at jeg er blevet 39 år. Derved føles min dødsangst mindre. Jeg tænker nemlig: "Nå, nu kan jeg da ikke længere nå blot at blive 25 år gammel. Nu er jeg blevet 39, så hvis jeg skulle blive kørt ned i morgen, vil jeg da heldigvis død som 39-årig istedet for som 25- årig. Så det kan aldrig længere gå helt galt m.h.t. min livslængde. Det vil jo mindre tragisk at omkomme ved et trafikuheld, da jeg nu er nået at leve i 39 år".

Det eneste, som jeg kan sige, er, at det var en bog, som satte hele "lavinen" eller "domino-brikkerne" igang. "Kæde-reaktionen", hvor fjernelse af flyve-angst skubbede angsten for elevatorer væk.Så tusinde tak til Kamma for tippet om den fremragende bog "Bliv din flyveangst kvit", som er skrevet af Niels Peder Ternvig, der er pilot.

Normalt ville jeg sige "Nej Tak" til sådan en bog. Når jeg snakker om flyveangst, snakker jeg nemlig ud fra mine FØLELSER. Og så nytter det ikke noget, at min venner eller en eller anden forfatter siger til mig med deres FORNUFT, at statistisk set er det ikke farligt at flyve. FØLELSER og FORNUFT/TANKER er jo 2 forskellige sprog.Men på en eller anden måde formåede jeg at lytte til FORNUFTEN og de faglige/statistiske argumenter i bogen. (Tolken mellem disse 2 sprog er måske kognitiv terapi. Hvad ved jeg? ). Det havde jeg - som mener, at jeg kender mig selv ud og ind m.h.t. angst - ikke troet var muligt.

OG SÅ TIL DE GYLDNE STEN ELLER GULDKORNENE: Tjah.....Som sagt ved jeg ikke, hvad der er sket med mig. Jeg ved ikke, hvad der er skyld i forandringen. Jeg kan kun takke Kamma for tippet om den fremragende bog om flyveangst. Og så sige, at selvom men er gammel og erfaren m.h.t. angst og fobier, kan man alligevel blive positiv overrasket.

Held og lykke til os alle.

Marie76

Indlæg af Marie76 » 14 sep 2004 19:42

Hej.

Hvor er det rart at have fundet et sted hvor andre har det ligesom jeg.
Jeg har aldrig som yngre været bange for at flyve. Det begyndte bare lige så stille med at jeg ikke brød mig om at lette og at jeg blev nervøs når man fløj gennem lufthuller. Jeg tror faktisk at det først rigtig tog overhånd efter 11. september. Og så alligevel ikke. For jeg tog til new york 3 måneder efter angrebet og følte ikke panik som sådan...bare en smule ubehag. 2 år senere skulle jeg flyve igen og oplevede her at jeg rystede og græd når flyet rystede. Og i januar 2004 hvor jeg igen skulle til New York var jeg nærmest i panik flere måneder før jeg skulle afsted. Og flyturen var et mareridt. Jeg græd og jeg rystede og sad helt stiv i de mange timer flyveturen varede. Derudover ser jeg at en anden skriver at dem med flyangst ofte også er bange for elevatorer og tandlæger!! Og det er jeg også blevet. Igen, da jeg var yngre rørte det mig ikke, men nu kan jeg mærke mit hjerte banker hver gang jeg er i en elevator og tandlægen er jeg ikke glad for at komme hos (gør det dog, men ikke med min gode vilje). Jeg har prøvet at koncentrere mig om noget andet når jeg flyver, men lige så snart flyet hopper en lille smule går jeg i panik. Jeg er både bange for bomber ombord på flyet og bange for at flyet bare styrter...kort fortalt er jeg rædselslagen for at dø!! Det er begyndt at hæmme mig da jeg elsker at rejse. Og mest af alt elsker New York. Og der kan man desværre ikke køre i bil til. Hvordan kommer man over denne frygt?? Hvordan kan man lægge kontrollen fra sig??

Mvh. Marie

Besvar